De complete guide voor krachtige videomarketing

Video, je kan er simpelweg niet meer omheen. Als je jouw bedrijf serieus neer wilt zetten in de markt dan zal je een goede videomarketingstrategie moeten hebben. Maar wat houdt dat nou helemaal in? In deze guide zullen we je alles vertellen over videomarketing zodat jij er straks mee aan de slag kan. We hopen dat je na het lezen een goed beeld hebt van de mogelijkheden, vormen en het nut van videomarketing zodat je jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen. 

Ben je er klaar voor? Mooi, dan gaan we van start!

Woman holding flowers leaning against fence used for article videomarketing

Videomarketing, moet dat?

Als bedrijf wil je communiceren met video. Misschien wist je dat al, of je begint steeds meer een idee te krijgen over de mogelijkheden van videomarketing. We zetten in ieder geval voor we beginnen nog even de vele voordelen van videomarketing op een rijtje. Wel zo overzichtelijk:

  • Creëren van een groter bereik
  • Merkgroei en een solide marketing ROI
  • 64% van gebruikers koopt eerder een product na het zien van video
  • Video op een landingspagina kan leiden tot 80% meer conversie
  • Bezoekers brengen 88% meer tijd door op wensites met video
  • 72% van de consumenten bekijkt liever een video over een product dan dat ze een productbeschrijving lezen

Klinkt goed toch?

Videomarketing is de manier om meer klanten te verkrijgen en jouw bestaande klanten beter, makkelijker en sneller te bedienen. Maar om te kunnen communiceren met video moet je wel zorgen dat mensen jouw video’s gaan bekijken. En dat doe je met een goed in elkaar gezette videomarketingstrategie. En we gaan je precies vertellen wat belangrijk is bij het maken van zo’n strategie. Want welke content je maakt en hoe vaak je post en waar, dat heeft alles te maken met doelgroep, wensen en specifieke doelstellingen die bij jouw bedrijf passen.

Laten we bij het begin beginnen

Als je nieuw bent met video of een doorgewinterde videostrateeg die graag wilt weten of hij op het juiste spoor zit, let dan goed op. We beginnen namelijk met de basisprincipes van videomarketing om je op weg te helpen. Later gaan we wat dieper in op de verschillende vormen van content, maar voor nu behandelen we de basis van videomarketing.

“Videomarketing is het gebruik van video’s om jouw bedrijf, product of dienst te promoten”

Videomarketing kan goed ingezet worden om nieuwe producten op de markt te brengen, de betrokkenheid op jouw digitale kanalen te vergroten, consumenten en klanten in te lichten en nieuwe klanten te vinden. Videomarketing is niet simpelweg een video (laten) maken en online zetten. Er komt nog veel meer bij kijken. Videomarketing is het ontwerpen, plannen, maken, bewerken, publiceren en promoten van videocontent. Dat klinkt misschien als veel stappen, maar als je al deze stappen in de vingers hebt dan zal je zien dat video wonderen doet voor jouw marketing. 

Ontwerpen van een effectieve videostrategie

Voordat je aan de slag gaat met het maken van jouw content, zal je eerst het een en ander uit moeten denken. Wat is het uiteindelijke doel van jouw videomarketing en hoe bereik je dit? Daar komt een stukje strategie bij kijken. Daarbij moet je ook goed kijken naar de vooruitzichten en de groei van jouw bedrijf goed in kunnen schatten. 

Het is belangrijk namelijk dat alle videocontent die je maakt aansluit op de huidige en toekomstige/verwachtte wensen van jouw bedrijf. Maak voor jezelf inzichtelijk wat jouw bedrijf moet uitstralen. Heb je een duidelijke huisstijl en zo ja, is deze al doorgevoerd voor video? Van kleurgebruik, tot logo, schrijfwijze, vormen en iconen, alles kan voorbijkomen. In al je uitingen moeten de look and feel hetzelfde zijn. Zo blijf je herkenbaar voor je klanten en weten mensen jouw sneller te vinden, omdat je onderscheidend bent. 

Lees hier meer over Videoproducties!

Maak een content kalender

Met jouw wensen in het achterhoofd kan je natuurlijk jouw videomarketing helemaal uitplannen in een content kalender. Hier hoef je nog geen concrete data aan te hangen, maar het helpt met het bepalen van die stip op de horizon. Jouw content kalender kan bijvoorbeeld beginnen met een nieuwe bedrijfsfilm op de homepage van jouw website, die goed laat zien waar jouw bedrijf voor staat. Deze kan je dan verspreiden, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram of combineren met een aantal nieuwsbrieven die refereren aan de nieuwe film.

Via jouw film word je ook sneller gevonden online, al helemaal als je er een of meerdere landingspagina’s bij ontwerpt die qua CEO goed in elkaar zitten. Ondersteunende video’s, zoals korte branding video’s (al dan niet verworven uit het materiaal van de bedrijfsfilm) zou een volgende stap kunnen zijn, die je snel en eenvoudig verspreid kunnen worden via social media en die verder de zichtbaarheid en herkenbaarheid van jouw bedrijf vergroten. 

Een QuickWorks Casestudie

Als voorbeeld nemen we graag onze klant Bab Star. Die heeft zijn marketingstrategie, en daarmee ook hun videostrategie, verdeeld in meerdere onderdelen die allemaal op elkaar aansluiten. Het begon allemaal met het 75-jarig jubileum waar zij aandacht voor wilde creëren en gebruik van wilde maken in hun uitingen. Onderdeel daarvan waren een nieuwe website, een bedrijfsfilm, een online magazine vol interactieve en video content en geprint jubileum magazine. 

Bij het maken van de content werd veel behind the scenes materiaal geschoten dat via social media verspreid werd. Het geprinte magazine werd naar alle klanten verstuurd en refereerde door middel van QR-codes en verwijzingen naar de digitale variant. Die bevatte ook de bedrijfsfilm (die al los was ingezet). De website werd aangekondigd met een eigen video. En alles werd nog via nieuwsbrieven en social media verder gedeeld met de doelgroep.

Het resultaat? Een zee aan content die niet alleen de zichtbaarheid van Bab Star vergroot, maar hen ook onderscheidend maakt, (potentiële) klanten betrokken houdt, duidelijk hun identiteit weergeeft en nog jaren voor meerdere doeleindes inzetbaar blijft. 

De Wie, Wat en vooral Waar

Hoe je de beste content maakt, daar kan je van alles over lezen in onze blogs en bedrijfsfilmguide. Laten we ons vooral nu focussen op de soort content die je wilt maken en hoe vaak, en op welke plaatsen, je dit deelt met jouw doelgroep.

Belangrijk is dus om jouw videomarketing 1 geheel te maken. Maak een content planning. Bepaal voor jezelf wat handig is. Je wilt geen overkill aan content, maar ook niet te weinig communiceren. Op welke kanalen begeeft jouw publiek zich? Een scootmobiel zal je niet zo snel verkopen op Instagram en een vacature voor een vakantiebaantje zal je minder snel op LinkedIn verspreiden. Dat klinkt misschien makkelijk, maar in de kern is dat wel wat het is. Hoe vaak je post en waar je de video’s verspreid heeft alles te maken met je doelgroep. Een videoproductiebedrijf kan je natuurlijk hierin adviseren als je zelf er niet uit komt. 

Hoe ontwikkel je een videomarketingstrategie?

Om succes te hebben met jouw videomarketing, is het belangrijk om een solide strategie te hebben. Een goede strategie voldoet aan de volgende punten:

  • Het onderzoeken van de problemen van je klant
  • Het bedenken van onderwerpen die de problemen oplossen
  • Het schetsen of uitschrijven van de videocontent
  • Het ontwikkelen van een unieke look en feel voor de video’s
  • Het opnemen en bewerken van de video’s
  • De video’s verwerken in landingspagina’s, mailings en andere uitingen.
  • Het verspreiden van de video’s via sociale media

Vijf vormen van videomarketing die onmisbaar zijn voor elk bedrijf

Jouw perfecte videomarketingstrategie bestaat natuurlijk niet maar uit 1 enkele video. Je hebt meerdere vormen van content nodig om jouw content kalender te vullen en op de radar te blijven bij jouw klanten. Daarom zijn hier de vijf soorten video die voor elk bedrijf echt onmisbaar zijn. Maak in jouw videomarketing zeker gebruik van deze vormen van content!

1. Brand Video’s

Brand video’s worden vaak gemaakt als onderdeel van een grotere reclamecampagne. Deze video’s worden vaak gebruikt als advertenties op social media voor meer naamsbekendheid. Ze hebben als doel de persoonlijkheid en visie van jouw bedrijf of product te laten zien. Met een Brand Video laat je zien waar je bedrijf voor staat. Een filmisch visitekaartje.

2. Corporate Video’s

Met een Corporate Video, of te wel een bedrijfsfilm, geef je potentiële klanten een goed kijkje achter de schermen. In een paar minuten heeft de kijker een goed beeld van je bedrijf, wat je doet en waar je voor staat. Een corporate film helpt:

  • Geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen
  • Om informatie op een snellere manier te op je website
  • Je de kans te geven de menselijke kant van jouw bedrijf te laten zien
  • Op een emotioneel niveau contact te krijgen met jouw doelgroep

Bekijk onze eigen corporate film met een knipoog 😉

3. Video Commercials

Heb je een product of dienst en wil je dat op een visuele manier promoten? Een videocommercial, ook wel promotiefilm genoemd, maakt indruk, blijft in het hoofd van je toekomstige klanten hangen en geeft op een leuke manier inzicht in het probleem dat je voor hen gaat oplossen.  Door de combinatie van storytelling en een korte lengte zijn deze video’s zeer goed deelbaar en doen ze het goed op social media.

4. How To Video’s

Educatieve “how-to” video’s kunnen erg populair zijn. Deze video’s gebruik je om jouw doelgroep iets te leren wat ze willen weten. Bijvoorbeeld hoe klanten het meeste uit hun product kunnen halen.

5. Explainer Video

Explainer video’s, of in goed Nederlands; instructievideo’s, worden gebruikt om uit te leggen hoe een product werkt of hoe je een service kan gebruiken. Met een Explainer video kom je snel to the point. Mensen zien meteen wat je doet of wat je te bieden hebt. Dat trekt mensen aan en voorkomt een hoop misverstanden in de communicatie. Visueel, inhoudelijk, kort en krachtig.

De klantreis centraal met het 3H video model van Google

Een simpel en effectief planningsmodel is het 3H video model van Google. Wij gebruiken het regelmatig als we in gesprek zijn met klanten over videomarketing en waar te beginnen. De customer journey van klanten staat daarbij centraal. Klanten die je nog niet kennen of klanten die je product overwegen te kopen bedien je immers met andere videocontent. Ook is het een handig model om te prioriteren. Hoe je kan spelen met het 3-H model kan je hier vinden.

Een goede branding is alles

Een goede branding is alles als het gaat om video. Met jouw visuele stijl moet je gelijk de aandacht pakken. Zorg dat je herkenbaar bent voor je klanten en dat mensen meteen weten waar je voor staat en met wie ze te maken hebben. Je kan bijvoorbeeld een herkenbare slogan gebruiken. Bekijk de volgende uitspraken maar eens:

Hotel? ….

Jazeker? …

…. Er is Altijd wat te doen.

I’m Lovin it.

Zelfs zonder de merknaam erbij kan je waarschijnlijk al raden van welke bedrijven dit de slogans zijn. Een goede herkenbare kreet in je video kan ervoor zorgen dat mensen gelijk jouw bedrijf gaan herkennen. Door humor toe te voegen maak je jouw video ook meteen leuker om te delen, waardoor je een groot stuk mond tot mondreclame mee pakt. Humor, branding en herkenbaarheid zijn belangrijke elementen in een goede videomarketing.

Nog om over na te denken: hoe belangrijk is budget?

Veel marketeers maken de denkfout dat een videoproject automatisch een groot succes wordt als ze er veel geld in steken. Een groot budget is niet automatisch een garantie voor succes. Een goede voorbereiding helpt wel. Te veel bezuinigen op je budget is ook niet goed, dat kan het imago van jouw bedrijf of product schaden doordat de boodschap niet goed wordt overgebracht. Ga van tevoren goed in gesprek met het videoproductiebedrijf over de opties die passen bij jouw budget. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Vergeet niet om ook een deel van het budget te steken in het promoten van jouw video’s, om het maximale uit jouw videomarketing te kunnen halen.

Neem contact op

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook