Je wilt een bedrijfsfilm laten maken. Sterker nog, een professionele bedrijfsfilm waarmee je aan kunt komen bij jouw collega’s. En bij je klanten natuurlijk, om een uitstekende (eerste) indruk te maken. Hoe pak je dat aan?
Wat is een bedrijfsfilm?
Een bedrijfsfilm laat je maken om jouw bedrijf te presenteren. De bedrijfsvideo is een professionele video waarin je jouw producten, diensten, de waarden en cultuur binnen jouw bedrijf presenteert. De film kun je gebruiken voor marketing, promotie en communicatie. Bijvoorbeeld online, op een beurs en tijdens lezingen of presentaties.
Hoe gebruiken andere bedrijven de films die ze laten maken?
Veel bedrijven die een professionele bedrijfsfilm laten maken gebruiken die voor:
- Social media: op LinkedIn, Facebook, Instagram en andere platformen.
- De eigen website: hebben wij ook gedaan!
- In e-mailcampagnes, bijvoorbeeld met snippets uit de video
Daarnaast kun je natuurlijk een bedrijfsfilm laten maken voor je e-mailhandtekening, voor tijdens presentaties, binnen tenders, op beurzen en op allerlei andere manieren. Wij horen graag hoe jij de bedrijfsfilm wilt gebruiken.
Hoe laat je een bedrijfsfilm maken?
Heel eenvoudig: dat doen wij voor je. Jij hoeft de video niet te maken, maar ons slechts te vertellen wat je belangrijk vindt. Bovendien stellen we je daarvoor de juiste vragen, zodat dit altijd lukt. Wij hebben talloze bedrijfsfilms gemaakt, in iedere stijl en met allerlei verschillende doelen. Dus denk je aan een video voor op de website, op social media of tijdens beurzen? Of nog met een heel ander doel? Wij begrijpen wat jij belangrijk vindt en wat er moet gebeuren. Dus wil jij een professionele bedrijfsvideo laten maken? Wij zorgen voor de juiste aanpak.
Dat doen we volgens het onderstaande stappenplan.
Stappenplan bedrijfsfilm laten maken
1. Jouw doelen, doelgroep en wensen
Jij vertelt ons over jouw doelen, de doelgroep en je voorkeuren of wensen. Welk budget heb je beschikbaar en wat is de boodschap die je wilt overbrengen? Natuurlijk denken we mee, adviseren we graag en helpen we je de juiste keuzes te maken. In deze kennismakingsfase staan jouw plannen centraal. We zijn benieuwd naar het project waar jij aan werkt en wat je voor ogen hebt met de bedrijfsfilm die je wilt laten maken. Jouw doelen zijn leidend, waarna wij het plan maken om dat samen voor elkaar te krijgen.
2. Wij treffen de voorbereidingen
Ons team gaat aan de slag met de inhoud en stijl van de productie. We regelen de locatie, acteurs, set-dressing en meer. Natuurlijk houden we jou ook op de hoogte en nemen je mee in het proces. Een grondige voorbereiding en heldere briefing zorgen ervoor dat iedereen op de draaidag weet wat er verwacht wordt. Jij hebt hier zo min mogelijk omkijken naar, maar we houden je natuurlijk netjes op de hoogte. Zo weet je steeds wat er gebeurt, wat er is voorbereid en wat de volgende stap zal zijn. Jij merkt dat wij de voorbereidingen voor je treffen, waarmee we toeleven naar het leukste moment: de opnames voor jouw bedrijfsfilm!
3. Spannend! De opnames
Spannend, omdat ‘exciting’ zich moeilijk naar het Nederlands laat vertalen. Wij weten wat er moet gebeuren en wat erbij komt kijken, dus we zorgen voor een vlekkeloze opname op de set. Zelfs bij onverwachte uitdagingen garanderen wij filmische beelden en een ontspannen sfeer op de set. Geluid, licht, opname, fotografie, drone-shots en meer: het is bij ons in goede handen. Je merkt aan de opnames dat het een professionele bedrijfsfilm wordt, en dan moet de editing en montage nog gebeuren. We pakken het professioneel aan, omdat we de middelen hebben en weten wat jij voor elkaar wilt boksen. Om indruk te maken met jouw bedrijfsvideo halen we alles voor je uit de kast.
4. Wij editen en monteren
Onze editors editen en monteren. We brengen beeld, muziek en geluid samen met de juiste kleuren en grafische elementen. De gemaakte opnamen smelten samen tot de contentproductie waarmee jij impact en indruk maakt. Jij ontvangt van ons de conceptvideo en we houden je natuurlijk op de hoogte van de tussentijdse voortgang. Zo weet je precies hoe ver we zijn, en houd je bovendien zelf bij dat we netjes binnen de deadlines blijven. Jij werkt stap voor stap toe naar de bedrijfsfilm die je wilt laten maken, omdat wij het werk vakkundig voor je uitvoeren.
5. Jouw content op tijd opgeleverd
Je ontvangt de preview(s), waarna we bij akkoord de productie voor je afronden en alle content aanleveren. Netjes binnen de deadline, gemiddeld zo’n 6 tot 8 weken na opdracht. Maar we hebben ook oplevertijden van dezelfde dag tot meer dan een jaar. Vooraf bespreken we samen de precieze planning voor jouw project. Zoals je merkt hebben we dit van A tot Z voor je uitgedacht. Dat geldt als je een bedrijfsvideo wilt laten maken en voor iedere andere videoproductie die we voor je doen. Dus denk je aan een bedrijfsfilm of een andere video? Of een combinatie met fotografie of een digitaal magazine? Daar helpen we je graag mee.
Soorten bedrijfsfilms: procesfilm of brandfilm
‘Dé bedrijfsfilm’ bestaat niet, laat staan de ‘beste bedrijfsfilm’. In plaats daarvan is het veel interessanter om het doel te bepalen, om daar het type film op af te stemmen. Wil je de bedrijfsfilm laten maken om de kijker meer te vertellen over de processen en hoe het bedrijf werkt? Probeer je nieuwe kandidaten aan te trekken? Of wil je klanten uitleggen wat jouw aanpak en inzet bijzonder maakt? Het zijn drie totaal verschillende doelen, met drie verschillende doelgroepen. Daarom denken we graag met je mee over het type bedrijfsfilm dat je het best kunt laten maken. Wij kennen de verschillende soorten, weten welke mogelijkheden ze bieden en begrijpen hoe de insteek en aanpak per type verandert. Dus kun jij ons vertellen wat je voor ogen hebt en wat je met de film wilt bereiken? Dan adviseren wij je graag over het type bedrijfsfilm dat daar het best voor geschikt is.
Een proces-bedrijfsfilm laten maken
Laat bijvoorbeeld een proces-bedrijfsfilm maken als je nieuwe medewerkers, potentiële klanten of andere stakeholders wilt uitleggen hoe bepaalde processen werken. Of als je een nieuw proces wilt introduceren. In sommige gevallen kun je het gewoon laten zien. Maar in andere gevallen wil je de processen niet te veel storen, terwijl toch tientallen of honderden mensen op de hoogte gebracht moeten worden. Of misschien is het proces niet eens zichtbaar, dus wil je dat visualiseren. Wat de reden ook is, met een bedrijfsfilm heb je de mogelijkheid om processen uit te leggen. Dat voorkomt uitgebreide rondleidingen en de verstoring van processen. Terwijl je ondertussen haarfijn in beeld brengt wat je graag wilt laten zien ‘behind the scenes’ van je bedrijfsprocessen.
Een brand-bedrijfsfilm laten maken
Zoek je in plaats daarvan een manier om jouw bedrijf te presenteren aan klanten, investeerders of anderen die daarvan de juiste indruk moeten krijgen? Dan kun je een brand-bedrijfsfilm laten maken. Het is de branding van jouw bedrijf, dus de presentatie en positionering voor het publiek dat je daarmee wilt bereiken. We gebruiken storytelling, bijvoorbeeld om de waarden, identiteit en positionering over te brengen. Daarbij houden we rekening met de doelgroep, zodat jouw bedrijfsvideo het gewenste doel bereikt. Dus zoek je een specialist die met je meedenkt over het type bedrijfsfilm dat je het best kunt laten maken? Wij kennen de verschillende mogelijkheden en weten waar we rekening mee moeten houden. We hebben het allemaal al een keer voorbij zien komen, en zien het als onze uitdaging om jou er op een unieke wijze mee te helpen. Wij zijn zo goed als onze laatste bedrijfsfilm, dus we gaan er graag met jou mee aan de slag om de volgende béste bedrijfsfilm te maken.
Het beste bewijs van de bedrijfsfilm die jij zoekt
Misschien zou je het liefst gewoon een aantal videoproducties bekijken, om te zien wat we voor je kunnen maken. Daarom tonen we je graag ons portfolio, met daarin de video’s die je zoekt. Het zijn niet allemaal bedrijfsfilms zoals we die voor onszelf maakten, omdat we juist sterk zijn in het vertellen van verschillende verhalen. Dus denk je aan een brandfilm, heb je een specifieke uitdaging of wil je indruk maken op de socials en de website? Wil je filmopnames laten maken op een lastig bereikbare locatie of nieuwe medewerkers aantrekken met een beetje humor? Daarvan hebben we allemaal al een keer bewezen dat we het kunnen, dus dat laten we je graag zien.
Een brandfilm met visie
Te beginnen met een brandfilm met visie. Niet zomaar in een proces film, maar in een video waarin de visie van de Stolk Brothers gevestigd in Bergschenhoek vlakbij Rotterdam, op een schitterende manier naar voren komt. De sfeervolle beelden brengen hun bedrijf én hun visie goed in beeld, zodat jij een indruk krijgt van wat we voor je kunnen betekenen. Leuk weetje: de film droeg bij aan hun Grower of the Year-award!
Cinematische uitdaging
Of bekijk onze promotievideo voor Scotch Whisky Investments gevestigd in Sassenheim vlakbij Leiden. Ze vroegen ons een cinematische video te maken voor hun opening, om indruk te maken op potentiële investeerders. Daarvoor schreven we een toffe storyline en dachten we de shots op locatie uit. Dat vroeg veel creativiteit op locatie, maar we kregen het voor elkaar. De Schotse voice over-stem maakt het geheel helemaal af.
Voor socials en de website
De stoere mannen van VW Airhouse uit Lisse vroegen ons om hun wereld te presenteren via de socials en op de website. We bedachten de videostrategie voor een complete campagne. Daarmee maakte het merk de indruk die het wilde. De video werd bijvoorbeeld 6.000x bekeken op Facebook, dus haalde een mooi bereik.
Filmopnames op zee
Of we zeebenen hebben, werd ons gevraagd. En affiniteit met offshore en techniek. Voor ons een schot in de roos, omdat we beschikken over offshorepapieren zoals OPITO inclusief HUET, VCA-papieren en alle benodigde drone-certificeringen. We maakten een treffende projectfilm, waarmee de klant het volgende offshoreproject binnenhaalde.
Vacaturevideo vol humor
Ten slotte hielpen we BMP Datapartners gevestigd in Sassenheim vlakbij Leiden met een vacaturevideo vol humor. Ze zochten een video waarin we storytelling en visuele grapjes zouden combineren. Dat ligt ons natuurlijk wel, dus we gingen er enthousiast mee aan de slag. Zo maakten we de vacaturevideo én bedrijfsfilm in één waarin BMP Datapartners zich ondertussen van z’n beste kant kon laten zien.
Bedrijfsfilms van Amsterdam tot aan Zeeland en verder
Je wilt een bedrijfsfilm laten maken door een bedrijf dat jou begrijpt en de regio kent. Vanuit Rijnsburg reizen we door heel Nederland en zelfs ver daar buiten. We komen regelmatig in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, net als van Friesland tot aan Zeeland. In Amsterdam maakten we bijvoorbeeld een bedrijfsfilm voor Van Egmond. We brachten het stoere en grootse samen met de verfijnde techniek en hoge kwaliteit. We filmden vanuit de lucht, met een vliegtuigje in plaats van een drone.
En we kregen een aanvraag van Wings on Board in Zuid-Holland, omdat het bedrijf een bedrijfsfilm wilde laten maken. We brachten hun koeriersdienst in beeld, waarbij het bijzonder is dat ze de producten wereldwijd ophalen én elders leveren. Daarnaast maakten we een brandfilm voor het Zeeuwse Adri en Zoon en filmden we voor het Rotterdamse Hollandia Services de mooiste infra- en onderhouds projecten door heel Nederland, zoals in Zeeland. Aan de andere kant van Nederland tot in Friesland maken we bedrijfsfilms, zoals dichtbij in Rotterdam en bijvoorbeeld in Nieuwegein bij Utrecht. We komen in Breda en in Eindhoven, bijvoorbeeld voor onze klant in Bladel in Brabant. Wat dat betreft kun je een bedrijfsfilm laten maken in ieder deel van Nederland, vanuit Rijnsburg tot in Zeeland, Friesland en helemaal tot in het zuiden van Limburg.
FAQ: Veelgestelde vragen over een bedrijfsfilm laten maken
Wat is een bedrijfsfilm?
Een bedrijfsfilm is een professionele video, waarin je de kernwaarden, diensten, producten of cultuur van jouw bedrijf presenteert. Je gebruikt de video om het verhaal van jouw bedrijf, een project of een andere uitdaging te vertellen.
Hoelang duurt het om een bedrijfsfilm te laten maken?
Gemiddeld duurt het zo’n 8 weken om een bedrijfsfilm te produceren. Maar, we maken ook video’s die in een dag klaar zijn of waar we samen met de klant een jaar aan werken. Nadat we hebben kennisgemaakt schatten we dit graag voor je in, zodat je precies weet waar je aan toe bent.
Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm?
De kosten van een bedrijfsfilm laten maken variëren van zo’n €5.000 tot 45.000. Dat heeft te maken met de verschillende pakketten die we hebben samengesteld. Jij bepaalt onze inzet, zodat de bedrijfsvideo altijd netjes binnen budget past. En geen zorgen, we staan vierkant achter iedere opdracht die we aannemen en iedere video die we afleveren. Daarom is de kennismaking ook voor ons een belangrijke check, waaraan we samen merken of er een match is.
Wat zijn de beste tips voor een goede bedrijfsfilm?
Een goede bedrijfsfilm heeft in ieder geval een sterk verhaal, is van cinematisch hoge kwaliteit en heeft een boodschap die overtuigt. Daarnaast lichten we het je natuurlijk graag toe, dus neem contact met ons op.
Wat moet ik voorbereiden voordat ik jullie benader?
Je hoeft niet veel voor te bereiden, als je maar weet welk doel je voor ogen hebt. Tijdens de kennismaking bespreken we de wensen en voorkeuren. Daarnaast stellen we de juiste vragen, om goed in kaart te brengen wat jij belangrijk vindt aan de bedrijfsfilm.
Wat heb ik minimaal nodig voor een goede bedrijfsfilm?
Wat je minimaal nodig hebt hangt af van het type bedrijfsfilm dat je wilt laten maken. Misschien heb je al een idee van hoe je het zou willen insteken en wat je ermee wilt bereiken. Wij werken dat graag voor je uit tot een storyboard, dat we nodig hebben om te starten. Vervolgens zorgen wij voor de opnames, de editing en montage. Bovendien helpen we je natuurlijk met een voice-over en met de uiteindelijke video in de verschillende versies, zodat je die zowel voor de website als social media of beurzen kunt gebruiken.
Wat zijn de de verschillende technieken die mogelijk horen bij bedrijfsfilms?
Denk dan bijvoorbeeld aan cinematische apparatuur, steadycam, timelaps, 360-graden, animaties, motion graphics, deels werken met stockbeelden en storytelling-technieken. Daarnaast schieten we natuurlijk drone-opnames en zorgen we voor sfeervolle en mooie beelden, die de juiste waarden van jouw bedrijf uitstralen.
Gebruiken jullie AI voor bedrijfsfilms?
De films die wij maken zijn tailormade en altijd afgestemd op jouw situatie. In de post-productie gebruiken we AI om eventuele haperingen en zuchten uit gesproken tekst te halen. Daarnaast gebruiken we het als hulpmiddel bijvoorbeeld bij het ondertitelen en vertalen, en in de post-productie om iets uit beeld te laten ‘verdwijnen’. Dan kunnen we het shot alsnog gebruiken voor de film. We experimenteren met AI in de pre-productie, bijvoorbeeld voor scenes en scripts, zegmaar als extra inspiratie. We gebruiken AI als hulpmiddel, als aanvulling op onze creatieve breinen binnen het team.
Hoe lang is een bedrijfsfilm?
Jij bepaalt de lengte van de bedrijfsfilm, op basis van het verhaal dat je graag wilt vertellen. Natuurlijk kunnen we je daarover adviseren, omdat we er veel ervaring mee hebben. Onderzoekers nemen graag de tijd, terwijl marketeers het liefst in 15 seconden weten hoe het zit. Dus wil je de video gebruiken op een beurs, online of voor social media? Normaal gesproken werken we de bedrijfsfilm uit in meerdere versies. Zo maken we de video geschikt voor ieder doel dat je daarmee voor ogen hebt.
Hoe ziet een script voor een bedrijfsfilm eruit?
Het script is iedere keer anders, afhankelijk van wat je over wilt brengen. We kunnen bijvoorbeeld met een vraagstelling beginnen, vervolgens met beelden jouw punt maken en in het outro de vraag krachtig beantwoorden. Of we maken een script vanuit het perspectief van de ideale klant of medewerker. Een script voor een procesfilm volgt het bedrijfsproces en een brand film of storytelling-film werkt ook weer anders. Gebruiken we wel of geen voice-over of grafische elementen? Komen er mensen aan het woord? Zetten we acteurs of een presenter in? Dat heeft allemaal invloed op het script. Hier een voorbeeld van een script met voice-over, muziek en beelden.