Misschien heb je in het verleden al eens een video laten maken voor je bedrijf, of je denkt er al een tijdje over na en zet je nu de allereerste stap. Wat je ervaring met video ook is, iedereen heeft altijd die ene belangrijke vraag? Hoe regel ik nu zo’n film voor mijn bedrijf? Nou, geen zorgen. Hieronder staat precies beschreven wat er komt kijken bij het laten maken van een bedrijfsfilm en wat de do’s en de dont’s zijn. Zo kan ook jij binnenkort een verpletterend indruk maken!
Mensen in het hart raken met jouw bedrijfsfilm. Dat wil je!
Iedereen is tegenwoordig bezig met video. Kijk maar eens om je heen, we lopen allemaal met een telefoon in de handen de meest willekeurige momenten van onze dag op camera vast te leggen. Film is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Als bedrijf MOET je daar wat mee. Een film bereikt jouw doelgroep snel en gemakkelijk. En als je die doelgroep dan ook nog weet te raken, ze iets laat voelen bij jouw video, dan heb je ze in the pocket. Een indrukwekkend, stoer of persoonlijk verhaal, mooi ondersteund met professionele beelden en meeslepende muziek, dat blijft hangen!
Wat maakt een mooie bedrijfsfilm?
Hoe bereid je het voor? En hoe groots wil je het aanpakken? Misschien werken met een drone of een time-lapse? Heb ik acteurs, voice overs, locaties of een papegaai nodig? Geen vraag is te gek. Hoe bepaal je wat je nodig hebt voor jouw bedrijfsfilm als je nog nooit een film hebt laten maken? Waar begin je? Natuurlijk kan je wat beelden met de telefoon maken van de bedrijfsvloer, of van een project en product. Maar een bedrijfsfilm is wel even wat anders dan zomaar wat beelden schieten. Zeker als je jouw publiek wilt raken.
Wat een bedrijfsfilm dan zo uniek maakt?
“Succesvolle bedrijfsfilms geven een krachtige indruk van jouw bedrijf, de mensen, de producten en diensten, zonder puur een opsomming te zijn van wat je doet. Het raakt, ontroert, vertelt een verhaal, laat mensen beleven, en bindt mensen aan jouw bedrijf.”
Oké, oké, dat klinkt ingewikkeld, dat geven we toe. Maar het maken van een goede bedrijfsfilm is geen rocket science, beloofd! Zolang je het einddoel voor ogen houdt en de juiste stappen in de juiste volgorde volgt. Ook hier is voorbereiding het halve werk. Maar voor we daarin duiken, hebben we hier overzichtelijk alle voordelen van een bedrijfsfilm. Wel zo prettig.
De voordelen van een bedrijfsfilm
Mensen zijn visueel ingesteld. Met bewegend beeld nemen we in korte tijd, sneller, veel meer op dan op welke andere manier dan ook. De belangrijkste toegevoegde waarde van een bedrijfsfilm voor je op een rij:
- Film enthousiasmeert, informeert en inspireert
- 5 tot 15 minuten tijdswinst tijdens presentaties
- Een complexe boodschap in korte tijd helder gecommuniceerd
- Websitebezoekers blijven langer op jouw site
- Film zorgt voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines. YouTube is de 2de grootste zoekmachine en ook nog eens van Google
- Film presteert op social media veel beter dan foto’s of tekstberichten
- Het zorgt voor een duidelijke bedrijfsidentiteit
- Intern beleeft iedereen waar je voor staat als bedrijf en wat de waarden zijn.
- Een heldere tool voor sales
- Uniformiteit in presentaties. Wie ook een presentatie geeft, iedereen verteld met de film in essentie hetzelfde
- Goede vervanger van rondleidingen. Bevordert daarmee de rust en veiligheid op de werkvloer.
- Helder inzicht in jouw proces of product
- Je beleeft er jarenlang plezier van en de film is relatief makkelijk te updaten
- Film werkt goed als link onder je e-mail handtekening
- Makkelijk on- en offline deelbaar.
Where to start?
Nou, zo’n unieke, persoonlijk, rakende, visueel aantrekkelijke, duidelijke en sales ondersteunende bedrijfsfilm klinkt wel goed toch? Tijd om aan jouw eigen film te werken. En die film begin je, bij jouw doelgroep.
Wie is jouw publiek?
Voor wie maak je de film? Natuurlijk wil je dat iedereen ter wereld jouw film ziet en zich er enorm door aangesproken wordt. In de praktijk blijkt dit echter toch iets anders te werken. Als je iedereen tegelijk aanspreekt, zeg je eigenlijk heel weinig. Beter is om je te specialiseren op jouw doelgroep, de mensen die het meeste kunnen betekenen voor jou en jouw bedrijf. Maar wie zijn dat dan? Daar zal je vast wel een idee over hebben. Een videoproductiebedrijf zal dieper met je ingaan op die vraag. Een specialistische aanpak voor het meest effectieve resultaat! Een goede videopartner kan dit dus voor of met jou doen. Wat zal een videoproductiebedrijf doen in het voortraject?
- Zich verdiepen in jouw bedrijfsverhaal
- Zich verdiepen in de markt
- Zich verdiepen in jouw doelgroep en ideale afnemers
Drie stappen om jouw doelgroep te bepalen
- Jouw ideale klant
Maak inzichtelijk wie jouw ideale klant is. Wat zijn de klanten waar jij enthousiast van wordt? Wie zou je zelf echt binnen willen slepen. En welke klant en/of opdracht levert intern een glimlach op bij jouw werknemers? Door het beantwoorden van deze vragen kom je al dichter bij jouw doelgroep
- Geef details
Je hebt jouw ideale klant in gedachte. Nu is het tijd om hem verder te specificeren Welke leeftijd heeft jouw ideale klant? In welke regio is hij of zij werkzaam? Door een helder beeld te hebben van jouw ideale klant, kan je de bedrijfsfilm heel specifiek en persoonlijk maken, waardoor hij sneller aanspreekt. Dit hoef je niet alleen te doen, een videopartner helpt je met het concreet krijgen van dit plaatje.
- Het probleem van jouw klant
Om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant na het zien van jouw bedrijfsfilm niet anders kan dan contact opnemen is het belangrijk om helder te krijgen wat het probleem van jouw klant is en hoe jouw bedrijf die gaat oplossen. Dat vormt de basis voor de storyline van jouw bedrijfsfilm namelijk. Voor jouw ideale klanten moet jouw product of dienst overkomen als DE OPLOSSING waar ze al tijden naar zoeken.
TIP: Naarmate jouw bedrijf gaat groeien veranderd wellicht ook jouw doelgroep. Peil dus om de paar jaar of jouw film nog wel aansluit bij jouw bedrijf. Een goede videostrategie groeit mee met jouw bedrijf.
Laat je leiden door een videopartner
- Jouw videopartner neemt veel denkwerk uit handen
- Jouw videopartner daagt je uit en is kritisch, zegt niet zomaar op elk idee ‘ja’.
- Je hebt het gevoel dat je weinig hoeft uit te leggen. Jouw videopartner snapt jou en jouw doelgroep door en door.
En Dan?
Je hebt dus een basisidee over de film en de doelgroep. Maar wat dan? Er zijn een aantal stappen die je samen met jouw videopartner moet doorlopen om tot een succesvolle bedrijfsfilm te komen. En naarmate dat proces vordert zal je zien dat je veel plezier beleeft aan het vertellen van jouw verhaal!
13-punten stappenplan voor een succesvolle bedrijfsfilm
Een goed videoproductiebedrijf werkt project en procesmatig en doorloopt ongeveer dezelfde stappen. Het is dus goed om te weten wat die stappen zijn, zodat je een goed beeld hebt bij de productie van jouw eigen bedrijfsfilm. Een goede videopartner neemt je van tevoren ook mee door de stappen en werkzaamheden, zodat jij weet waar je rekening mee moet houden. Stap 1 en 2 hebben we al besproken en heb je als het goed is samen met jouw videopartner nu uitgewerkt.
- Bepaal de doelgroep – Dit heb je al gedaan, goed bezig!
- Lekker op de koffie – zet samen met jouw videopartner het probleem van jouw klant om in een boodschap en bepaal de must haves voor in de film.
- Budget – geen enkele productie ontkomt eraan. Kijk goed naar je opties en weeg af wat je wilt, wat nodig is en wat is nice to have. Jouw videopartner kan vanuit zijn expertise jou daarin helpen.
- Conceptfase – Jouw videopartner gaat aan de slag! Een script en shotlist worden duidelijk. Jij mag feedback geven op het concept en aangeven wat je wel en niet vindt werken. Verschillende vragen komen naar boven in deze stap: “Werk je alleen met beelden, welke locaties en scenes wisselen elkaar af, quotes in beeld of een voice over en acteurs?”
- Planning – deadlines, planningen, verwachtingsmanagement en afspraken rondom previews en dergelijke worden hier gemaakt met jouw videopartner. Zo heb je een duidelijk beeld bij het proces en de vervolgstappen.
- Pre Productie – hier beginnen de leuke dingen. Jouw videopartner gaat aan de slag met het regelen van locaties, afstemmen wat er in beeld komt en wat niet en bijvoorbeeld het casten van acteurs. Jij wordt bij elke stap betrokken.
- Productie – dan na weken voorbereiding is het eindelijk tijd om jouw bedrijfsfilm op te nemen. Licht, Camera, Actie!
- Post-Productie – Niet denken dat het erop zit. Nu komt alles wat je van tevoren bedacht hebt bij elkaar in de montage. De juiste combinatie van beelden, geluid, muziek en colour grading maken de film tot een krachtig geheel.
- Preview rondes – Hier mag je laten weten wat je van de film vindt. Geef helder en eerlijk je mening, opbouwend en kritisch. Verzamel alle opmerkingen intern wel vooraf bij elkaar, zodat er niks verloren gaat. Hoe meer mailtjes en telefoontjes je moet voeren, des te groter de kans op verwarring. Houdt alles dus overzichtelijk.
- Aanpassingsrondes – De besproken feedback wordt doorgevoerd en indien nodig worden de stockbeelden en tijdelijke muziek aangekocht voor inzet.
- Eventuele ondertiteling en andere versies van het project – Moet de film ondertiteld worden, wil je een korte versie voor social of zijn er misschien andere versies van de film die opgeleverd moeten worden. Dat gebeurt in deze fase. Vaak zijn de opties vooraf al besproken, maar soms komt het voor dat je halverwege het traject voor meer opties wilt gaan. Bespreek deze met jouw videopartner.
- Oplevering en activatie – De film is af en je weet waar hij ingezet moet worden mede door de tips van het videoproductiebedrijf. Nu is het aan jou dit ook te doen en het resultaat te bekijken. Heb je hulp nodig bij de activatie? Bespreek dit met jouw videopartner zodat hij je kan helpen jouw video succesvol in te zetten.
- Evaluatie – en na afloop is het natuurlijk tijd voor nog een kop koffie en een evaluatieronde. Is de bedrijfsfilm bevallen? Dan kan je alvast volgende opdrachten bespreken.
De stappen verder uitgewerkt
Nu heb je een goede indruk van hoe een productie te werk gaat. Hieronder staan sommige van de stappen nog wat verder beschreven, zodat je een volledig beeld hebt. Ook vind je nog wat tips and tricks.
Planning, voorbereiding en kosten
Een bedrijfsfilm maken is een beleving. Je gaat door een roetsjbaan van emoties. Van spanning naar blijdschap en alles ertussen. Toch is het niet alleen maar een grote speeltuin. Er komt ook een ouderwets stukje logistiek, planning en budget bij kijken. Want groot dromen is mooi, maar als je er geen ruimte voor hebt in de begroting ben je werk voor niks aan het doen. En daar wordt niemand gelukkig van. Bepaal met jouw videopartner wanneer je de film opgeleverd wilt hebben en waar je de video in gaat zetten. Is er een beurs waar je de film goed kan gebruiken? Komt er een wervingscampagne of event aan? Bepaal je deadline en communiceer die duidelijk.
Hoe lang duurt dat dan, een bedrijfsfilm?
Concept maken, pre-productie, opnames, post productie… Dat klinken als veel stappen. Hoe lang duurt het nou precies om een bedrijfsfilm te laten maken? Dat hangt ook een beetje af van het soort video. En natuurlijk van jouw deadline. Een video kan een aantal weken tot een aantal maanden in beslag nemen. Bespreek goed de wensen met het videoproductiebedrijf en zij zullen precies aangeven hoe lang het duurt om een bedrijfsfilm te maken die persoonlijk is afgestemd op jouw bedrijf en jouw boodschap.
What’s in a script?
Het videoproductiebedrijf maakt in de meeste gevallen het script voor jouw productie. Maar je kan ze al een beetje op weg helpen. Schrijf bijvoorbeeld jouw verhaal in een aantal steekwoorden uit. Zo maak je al een simpel script waar een professioneel bedrijf mee aan de slag kan. Zo’n eenvoudig documentje kan flink helpen. Als je the extra mile wilt gaan kan je alvast bedenken welke locaties visueel mooi werken binnen jouw bedrijf en welke mensen eventueel voor de camera zouden willen verschijnen. Dit is dus meer dan alleen het probleem van je klant opschrijven wat je eerder hebt gedaan. Dit is de vertaalslag naar ‘hoe je het probleem van jouw klant in beeld brengt’. Ben je een verzorgingstehuis met eenzame ouderen en hun mantelzorgers als doelgroep, wat wil je daarvan dan wel en niet laten zien? En welke van je locaties zijn het leukste om te laten zien? Of ben je een internationaal bedrijf met verschillende productielocaties? Welke fabrieken en processen moeten dan echt in beeld, of…misschien helemaal geen bedrijfsbeelden maar het verhaal vanuit je ideale klant verbeelden of met een metafoor?
TIP: De stress van alles willen vertellen. Natuurlijk wil je het hele bedrijf en al jouw producten en diensten laten zien, maar dat werkt vaak juist tegen je op een gegeven moment. Door maar van alles te willen laten zien, verliest de bedrijfsfilm focus. Als je dus de kern van de film bepaald hebt en het concept en script er zijn, blijf daar dan ook bij.
De flessen of het verliefde koppel?
Soms is het de beste keuze om je productieproces of geweldige kantoorruimte helemaal niet te laten zien. Probeer je in te leven in de klant: welk probleem los je voor hem of haar op, wat voor toekomstbeeld wil jij met jouw product of dienst schetsen? Denk maar aan ‘Au de parfum’ van Dior. Ooit de fabriek gezien met rijen flesjes die gevuld worden? Maar wel dat geweldige straal verliefde koppel in de meest luxe omgeving die niet van elkaar af kunnen blijven.
Ook wij hebben voor onze eigen bedrijfsfilm hier lang over nagedacht. Het resultaat voor onze eigen bedrijfsfilm met een 😉 kan je hier bekijken.
3 dingen om te onthouden als je input levert voor een concept of script
- Houdt het verhaal persoonlijk
- Speel in op gevoel en sfeer
- KISS – Keep It Short and Simple.
Jouw visuele visitekaartje
Neem goed de tijd en ga niets afraffelen. Liever dat het iets langer duurt dan dat je met een minder resultaat komt te zitten. Onthoud: de bedrijfsfilm is ook een jouw visuele visitekaartje. Het is vaak het eerste wat naar boven komt als mensen jouw bedrijf opzoeken op internet, het eerste wat ze tegenkomen op jouw website en waar je je presentatie mee begint. Je wilt daar dus een uitstekende indruk mee maken. Jouw showroom of ontvangsthal heb je ook niet even snel afgeraffeld. Onderschat het belang van een goede bedrijfsfilm dus niet.
The elephant in the room
Wat kost dat nou, een bedrijfsfilm laten maken? Het is een vraag die videoproductiebedrijven vaak te horen krijgen en dat is logisch. Jammer genoeg is er geen eenduidig antwoord op die vraag te geven doordat er allerlei factoren van invloed zijn op de productiekosten en ook het soort bedrijf een rol speelt. Wel houdt een goed video productiebedrijf altijd rekening met jouw budget en wordt budget en de verschillende optie vanaf het begin goed doorgenomen. De ene corporate is de andere corporate niet en vice versa met een MKB bedrijf. Toch geeft onderstaande richtlijn een redelijk beeld van wat je kan verwachten qua budget:
- Eenmansbedrijf tussen de 800 en 2.500 euro
- Klein MKB ligt tussen de 1.500 en 4.000 euro
- Middelgroot MKB tussen de 3.000 en 15.000 euro
- Corporates en merken tussen de 5.000 en 40.000
Tot slot: Durf vragen te stellen en wees concreet!
Durf vragen te stellen. Videomakers hebben alles al een keer gehoord, dus geen enkele vraag is te gek. Wees niet zuinig in het delen van kennis op jouw vakgebied. Jij weet als het goed is wat de soft spot is van de doelgroep en wat ze wel of niet aanspreekt. Bedenk ook dat iedereen mee kan kijken, dus ook de concurrentie. Laat je in de feedback wel adviseren door jouw videopartner. Zij hebben mede op basis van ervaring en expertise bepaalde keuzes gemaakt. Als de film eenmaal is opgenomen is het aan het videoproductiebedrijf om alle beelden, muziek, voice-overs en eventueel de graphics en animaties samen te brengen tot een mooi, visueel geheel. Zij zullen bij previews vragen om jouw feedback. Het blijft natuurlijk wel jouw film, dus zal je daar wat van moeten vinden. Verzamel feedback en bundel het in 1 overzichtelijk document. Bel desnoods met het videoproductiebedrijf om alle feedback door te spreken. Een succesvol filmproductieproces is een combinatie van korte lijnen, heldere afspraken mbt de voortgang en stappen en bij twijfel vragen aan, en overleggen met elkaar met wederzijds vertrouwen in elkaars expertise en inzet.