Het is ‘Quick’ en het ‘Works’: Een Explainer video. Lees nu 3 belangrijke tips!

Gebruik een explainer video! Als bedrijf ben je continu bezig met nieuwe mensen aantrekken. Of dat nu nieuwe gebruikers zijn, nieuwe personeelsleden, nieuwe klanten of een nieuw publiek, je wilt dat mensen zich aan jouw bedrijf verbinden. Maar hoe doe je dat op een snelle en makkelijker manier? De essentie van een instructie of explainer is dat je de kijker uitlegt hoe een product of proces werkt. En ze zijn populairder dan ooit. Heel YouTube staat vol met ‘how to’ video’s.

De kracht van een explainer video

Met een Explainer video kom je snel ter zake. Mensen zien gelijk wat je doet of wat je te bieden hebt. Dat trekt mensen aan en voorkomt een hoop misverstanden in de communicatie. Visueel, inhoudelijk, kort en krachtig. Een explainer blijft hangen bij de kijker, waardoor hij eerder geneigd is tot actie over te gaan. Maar wat is een Explainer eigenlijk? Nou, het woord zelf verklapt het al een beetje. Simpel gezegd, een uitleg video. En dat kan de uitleg zijn van jouw bedrijf, van jouw werkwijze, van een dienst, een proces of service. Je kan het zo gek niet bedenken.

De kracht van een Explainer video is dat hij in een aanzienlijk korte tijd, ongeveer 1 minuut maar vaak ook minder dan dat, een complex onderwerp belicht. Aangezien je beeld sneller onthoud dan tekst helpt de Explainer video met het snel en goed overbrengen van jouw boodschap. Onze video’s voor de Wageningen University & Research over hun Business Unit Glastuinbouw vallen binnen dit type. In een korte tijd laten we zien waar de specifieke afdeling binnen de Business Unit om draait en wat hun hoofdzaken zijn. 

Heeft een Explainer video waarde voor mijn bedrijf?

Een Explainer video werkt, ongeacht in welke branche je zit. Het is een waardevol middel om duidelijk te maken waar je voor staat. Een Explainer zorgt ervoor dat je snel met elkaar op 1 lijn zit en dat praat natuurlijk een stuk makkelijker. En aangezien je niet hoeft uit te leggen wat jouw bedrijf doet, win je kostbare tijd en kan je gelijk de verdieping in. Nou, dat klinkt best goed zo’n Explainer video. Maar waar moet je op letten als je er eentje maakt? Dat leggen we hieronder nog even uit. Het komt neer op drie belangrijke punten: doelgroep, planning en inzet. 

Planning

Planning is alles. De voorbereiding is de meest cruciale stap in het maken van een video. Neem daarom dus goed de tijd om jouw Explainer video uit te werken. Bij de voorbereiding hoort bijvoorbeeld het maken van een script en shotlist, maar ook een planning, het kiezen van de juiste locatie en acteur en natuurlijk de juiste props. 

Doelgroep

Het is belangrijk dat je weet voor wie je de Explainer video aan het maken bent. Wie wil je aantrekken met jouw video en wat moet die persoon gaan doen? Een publiek van jong volwassenen reageert bijvoorbeeld op andere stimulansen dan een ouder publiek. Denk dus goed na voor wie de video is. 

Inzet

Je weet wie je wilt bereiken en je hebt de meest effectieve video voor hen gemaakt. Nu is het de taak om te zorgen dat de video bij de mensen aan komt. Waar je de video plaatst is essentieel in het effect van de video. Zit jouw publiek meer op social media of koppel je een digitale nieuwsbrief aan jouw video? Zorg voor een helder plan met betrekking tot inzet. 

De perfecte instructievideo maken

Als mensen benieuwd zijn naar een bepaalde applicatie of gebruikswijze, dan zullen ze tegenwoordig eerder een video daarover aanzetten, dan een gebruiksaanwijzing lezen. Instructievideo’s maken het volgen van instructies zoveel makkelijker en begrijpelijker. Een goede instructievideo is dus een onmisbare tool als je meer interactie wilt met jouw publiek. Door een instructievideo blijf je relevant en word je gezien als expert door jouw achterban. Duidelijke instructies geven, die iedereen begrijpt, is niet eenvoudig. Een goede instructievideo kan je helpen jouw instructie op een heldere manier over te brengen. Je neemt de kijker stap voor stap mee door het proces, waar zelfs de meest complexe zaken eenvoudig kunnen worden uitgelegd. 

Lees hier alles over instructievideo’s!

Volg de tips voor een heldere instructievideo

Bij een instructievideo of explainer ziet de kijker meteen hoe een product of dienst gebruikt moet worden. Het maakt het proces wat de kijker moet doorlopen inzichtelijk, voorkomt vragen, maakt de ervaring van jouw gebruikers en klanten positiever en het zorgt ervoor dat instructies sneller worden onthouden dan in geschreven vorm. Dat zijn veel voordelen ten opzichte van een geschreven handleiding. Maar waar houdt je rekening mee met het maken van een instructievideo? Als je deze drie tips volgt, dan zit je goed!

Tip 1: Zorg voor een logische opbouw

Ook bij een instructievideo geldt dat een goed begin het halve werk is. Zorg dat je weet wat je gaat vertellen. Schrijf van tevoren de video helder uit en zorg dat de punten die je benoemt logisch zijn. Sla geen stap over. Als je zelf volledig in de materie zit kan je soms denken dat bepaalde stappen voor de hand liggen. Maar neem het zekere voor het onzekere en neem ook deze zaken mee in de video. En onthoud: hoe simpeler de stappen, des te beter mensen deze onthouden.

Tip 2: Maak het persoonlijk

Het is belangrijk voor een goede instructievideo om deze persoonlijk te maken. Door zelf voor de camera te staan of gebruik te maken van een presentator zorg je ervoor dat de kijker beter een connectie kan vormen. Dat is belangrijk, want daardoor zal de kijker de instructies makkelijker begrijpen, beter kunnen volgen en beter kunnen onthouden. Het menselijk aspect is enorm belangrijk bij het maken van een instructievideo. Als je besluit om zelf voor de camera te verschijnen in jouw instructievideo, zorg er dan voor dat je tijdens jouw presentatie een actieve houding aanneemt en waar kan het zelf voordoet. Zo kom je energieker, zelfverzekerder en betrouwbaarder over. Zo worden de instructies sneller overgenomen door de kijker.

Tip 3: Kort, krachtig en concreet

Aan het einde van de instructievideo wil je dat de kijker jouw instructies foutloos kan uitvoeren. Je probeert de kijker te helpen met zijn vraag of probleem. Zorg er daarom voor dat jouw instructies kort, maar krachtig zijn. Hoe concreter je iets kan omschrijven, of beter nog, laten zien, des te beter zal jouw kijker begrijpen wat hij moet doen. Haal niet te veel onnodige informatie erbij, houd de stappen concreet en wees vooral duidelijk in je uitleg. De stappen hoeven ook helemaal niet lang te duren. Als je iets kan benoemen in 10 tot 15 seconden, dan is dat meer dan genoeg tijd.

Neem contact op

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook