De arbeidsmarkt veranderd continue. Goed personeel komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien, daar zal je wat voor moeten doen. Je zal creatiever moeten omspringen met werving. Een vacaturevideo is the way to go!
Vacaturevideo: een visueel hulpmiddel
Waarom je een vacaturevideo zou laten maken in plaats van alleen een wervende tekst online zetten? Omdat beeld veel meer zegt dan alleen woorden. Mensen kijken veel liever een video die kort de vacature uitlegt, dan dat ze een lange wervingstekst moeten lezen. We zijn als mensen nu eenmaal visueel ingesteld. Als je dus snel en effectief de juiste mensen naar jouw bedrijf wilt trekken, dan is een vacaturevideo, uiteraard gecombineerd met een aantrekkelijke tekst, de ideale uitkomst.
“Beeld wordt 60 duizend keer sneller verwerkt door ons brein dan tekst”
Wat is een vacaturevideo precies?
Het woord zegt het eigenlijk al; Een vacaturevideo is een korte video die jou helpt met het werven van nieuw personeel. Als werkgever maak je een vacaturevideo om potentiële sollicitanten binnen de deur te krijgen. Die hebben na het zien van jouw video meteen een idee van het bedrijf en wat de functie waar ze op solliciteren precies inhoudt.
Waarom een vacaturevideo veel sterker over komt
Je wilt als werkgever altijd een bepaalde beleving hebben bij een sollicitant, je moet voelen of die persoon bij het bedrijf past. Voor een sollicitant is dat net zo. Die moet kunnen voelen of het bedrijf waar hij solliciteert de juiste plek voor hem is. Het onderbuikgevoel spreekt vaak meer dan de daadwerkelijke voor-, en nadelen van een functie. En een vacaturevideo kan dat gevoel de goede kant op sturen, mits deze natuurlijk goed in elkaar zit. Daarom hebben we drie tips op een rijtje gezet over hoe je een goede vacaturevideo maakt.
Tip 1: Keep it short
Met video kan je in korte tijd veel vertellen en laten zien over je bedrijf. Zeker als je het ‘show, don’t tell’ principe uitvoert, waarbij je de kijker meer laat proeven van de sfeer van het bedrijf, dan dat je heel zakelijk alle voordelen op een rijtje zet. Houd de vacaturevideo kort, maar krachtig. De eerste paar seconden van een video moeten pakkend genoeg zijn voor een mogelijke sollicitant om te willen blijven kijken en contact te zoeken.
Tip 2: Laat de sollicitant kennis maken met de bedrijfssfeer
Een sollicitant bepaald aan de hand van jouw video of hij het de moeite waard vindt om te gaan solliciteren. Je zal er dus alles aan moeten doen om hem over de streep te halen. Laat hem alvast proeven van de sfeer op de werkvloer, introduceer hem alvast aan nieuwe collega’s en maak duidelijk wat er straks allemaal onderdeel wordt van zijn functie. Je mag ook best de leuke voordelen laten zien, zoals de gezamenlijke borrels, of de pingpongtafel in de kantine. Humor werkt ook super goed om jouw bedrijf neer te zetten als leuke werkgever.
Een video over jouw bedrijf hoeft niet meteen extreem zakelijk te zijn, maar mag best met een knipoog.
Tip 3: Kruip in de huid van de ideale kandidaat
Nadat de mogelijke sollicitant de vacaturevideo gezien heeft moet hij natuurlijk contact opnemen met jouw bedrijf. Daar zal je wel het een en ander voor moeten doen. Kruip in de huid van jouw ideale kandidaat. Wie is dat en wat wil die persoon weten van jouw bedrijf voor hij contact opneemt? Welke mensen wil je aanspreken? En hoe bereik je hen? Allemaal vragen die je moet stellen voordat je aan jouw wervingsfilm begint.
Lees hier alles over vacaturevideo’s!
Na de vacaturevideo is het wachten op de reacties
Een vacaturevideo haalt wel tot 2.5 keer meer reacties binnen dan alleen maar een wervende tekst. Een combinatie van de twee werkt vaak het beste. De reacties die deze vacatures oplevert zijn vaak van een hogere kwaliteit, waardoor ze meer waarde hebben voor jouw bedrijf. Je hebt de mogelijke kandidaat laten proeven van de sfeer op kantoor, hem duidelijk vertelt wat zijn functie wordt als hij bij jou aan de slag gaat en hem verteld wat hij kan doen als hij interesse heeft. Het enige wat je nu nog moet doen is wachten tot de geschikte kandidaten binnen stromen.