In de snel evoluerende wereld van videomarketing is het essentieel om een blijvende impact te maken zonder telkens opnieuw te moeten beginnen. Bij QuickWorks snappen we de kunst van tijdloze bedrijfsvideo’s en we delen graag enkele praktische tips om je te helpen.
Bedrijfsvideo’s zijn jouw visueel visitekaartje
Bij QuickWorks gaan we verder dan alleen het maken van bedrijfsvideo’s; we creëren content die lang meegaat en altijd relevant blijft. In de wereld van videomarketing is het cruciaal om up-to-date te blijven en een blijvende impact te maken. Jouw video is immers een representatie van jouw bedrijf. Maar hoe bereik je dat zonder verstrikt te raken in voorbijgaande trends? En hoe maak je content die je niet elke twee jaar aan vervanging nodig is? Natuurlijk kan je soms het een en ander updaten, maar je wil niet telkens een nieuwe video maken. Dat is hetzelfde als steeds opnieuw het wiel blijven uitvinden. De truc is dus een stevige basis neer te zetten, die je slechts op kleine punten soms hoeft aan te passen.
Lees hier meer over videoproducties!
Het geheim achter tijdloze bedrijfsvideo’s
Een bedrijfsvideo is meer dan alleen een momentopname van je bedrijf – het is een reflectie van je merk, een kans om verbinding te maken met je publiek en de kans een indruk te maken die lang na het bekijken van de video blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je video niet snel veroudert? Dat is een vraag die marketeers en video experts natuurlijk al langer bezighoudt. Je hebt er namelijk veel aan om te investeren in tijdloze bedrijfsvideo’s die langer meegaan. Door te focussen op tijdloze boodschappen, creëer je video’s die niet gebonden zijn aan specifieke trends of ontwikkelingen, maar die voor langere tijd blijven boeien. Natuurlijk kan er binnen je bedrijf veel veranderen en verandert de techniek rondom video ook in rap tempo. Maar zolang je video op inhoud nog klopt, zal de drang om een nieuwe video te ontwikkelen minder groot zijn. En dat is mooi, want dan kan je aan de slag met aanvullende content, die verder gaat op de boodschap van je eerste video. In plaats van vervangen, kan je uitbreiden en groeien met je content en dus je bedrijf.
De 5 Tips voor het maken van een succesvolle bedrijfsvideo
- Start met een brainstormsessie
Het kan lastig zijn om een idee voor een video om te zetten in een volledig uitgewerkt concept. Vaak zijn er veel mogelijkheden of heb je juist last van het tegenovergestelde en sla je dicht als de ideeën moeten komen. Een brainstormsessie aan het begin van het traject helpt met het bedenken van goede ideeën voor in de video en zorgt ervoor dat iedereen vanaf het begin op 1 lijn zit. Pak de planning er maar bij en plan die brainstormsessie in. Geen idee is te gek, juist de onverwachtse insteken leveren video’s op die blijven hangen bij de kijker.
- Stay on Point
Een goede tip voor het maken van bedrijfsvideo’s is om altijd bij de hoofdboodschap te blijven. Houd ten alle tijden de focus. Verlies je publiek niet met allerlei onnodige details en afleidende zijsporen. Zoek naar een manier om al deze informatie in circa 2 minuten samen te vatten. Door dicht bij je boodschap te blijven heb je de meeste kans dat de boodschap van je film blijft hangen bij je kijkers.
- Klopt het gevoel van de video?
Voordat je het uiterlijk van de video bepaalt, moet je ervoor zorgen dat het gevoel wat je wilt overbrengen klopt. Zijn de woorden, de voice-over of het idee van de eerste scène pakkend genoeg? Trekt het meteen de aandacht? Zorgt het voor de juiste emotie? Dit zijn vragen die je jezelf bij het maken van een concept voor een goede corporate video moet blijven stellen. Door kritisch naar je verhaal te kijken, houd je de aandacht van de kijker goed vast.
- Visualiseer wat je bedoeld
Door het script te visualiseren kan je vooraf jouw corporate video voor iedereen inzichtelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een moodboard, waarin je al jouw ideeën voor scenes, sfeer, licht, kleding en meer hebt verzameld. Een storyboard kan ook helpen met het organiseren van jouw ideeën. Dit is een korte, schetsmatige uitwerking van de scenes uit de film. Zo kan je al gelijk zien hoe de scenes straks op beeld gaan zijn. Een mood,- of storyboard is dus een uitkomst, maar het maken van schetsen of een 3D-tekening helpt ook bij het visualiseren van jouw corporate video.
- Dress the part
Het klinkt suf, maar wat je aan hebt op camera bepaalt voor een groot deel ook de uitstraling van je film. Een goede tip is dus om na te denken over je garderobe. Dit geldt trouwens niet alleen voor corporate video, maar voor alle vormen van content. Denk na over hoe je jezelf en jouw bedrijf wilt presenteren (Bijvoorbeeld bedrijfskleding of formeel in pak?). De aankleding stopt natuurlijk niet bij jezelf. Met welke spullen kleed jij jouw set aan, wat komt wel en niet in beeld?
Focus op de Kern van je bedrijfsvideo
Een van de sleutels tot het creëren van tijdloze bedrijfsvideo’s is het benadrukken van de kern van je bedrijf. Dit betekent dat je de essentie van wat je bedrijf uniek maakt moet vastleggen en dit moet vertalen naar je video’s. Om dit te bereiken, is het essentieel om te beginnen met het definiëren van de missie, waarden en klantgerichtheid van je bedrijf. Wat onderscheidt je van de concurrent? Door je te richten op deze tijdloze aspecten, zorg je ervoor dat je video relevant blijft, ongeacht de veranderingen die je bedrijf doormaakt. Terwijl trends komen en gaan, blijven je missie, waarden en klantgerichtheid constant en vormen ze de kern van je bedrijf. In je tijdloze bedrijfsvideo’s kun je deze elementen op verschillende manieren benadrukken. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je video een weerspiegeling is van wat je bedrijf echt uniek maakt en waarom klanten voor jou moeten kiezen. Door te focussen op de kern van je bedrijf en dit te vertalen naar jouw video content, creëer je een video die niet alleen vandaag relevant is, maar ook in de toekomst impact blijft maken.
Lees meer over de werkwijze van QuickWorks!
Nu weet je alles van tijdloze bedrijfsvideo’s!
Het maken van tijdloze bedrijfsvideo’s is geen kwestie van geluk – het is een kunst die vakmanschap, creativiteit en toewijding vereist. Als je de tips hierboven goed volgt, ben je verzekerd van een video die niet alleen de tand des tijds doorstaat, maar ook blijft inspireren en impact maken, keer op keer.