Hoe maak je goede commercial? Hier zijn 5 krachtige tips!

Een goede commercialmaken voor je bedrijf blijft lastig. Je wilt trots uitstralen waar jouw bedrijf voor staat, zonder te veel op te scheppen. Daarbij wil je dat jouw advertentie blijft hangen bij kijkers, zodat ze eerder geneigd zijn om over te gaan tot actie. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Geen zorgen, we leggen in een aantal simpele tips uit hoe je van jouw commercial een regelrecht marketing succes maakt.

Maak van jouw promotievideo een succes!

In de digitale wereld van vandaag is het hebben van een sterke online aanwezigheid cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Een effectieve manier om de aandacht van potentiële klanten te trekken en hen te overtuigen om met jou in zee te gaan, is door middel van een promotievideo. Maar waar begin je met het maken van een promotievideo? In deze blogpost leren we je hoe je dat het beste moet doen. Er zijn verschillende manieren om jouw verkoop een stuk soepeler te laten verlopen. De voordelen van een film tov face-to-face verkoop zijn bijna niet op te sommen, maar we hebben de belangrijkste nog even op een rijtje gezet:

  • Snel de voordelen van een dienst of product inzichtelijk maken
  • Tijdswinst in meetings en calls
  • Door video haal je meer leads en conversies
  • Met goede video stijg je in de rankings van Google, dus word je sneller gevonden

Lees hier alles over promotie films!

Laat kijkers zien hoe je hun probleem oplost

Je zal al gauw merken dat de meeste bedrijven in hun commercials vaak dezelfde termen gebruiken. Ze hebben het allemaal over de laagste prijsgarantie, de beste kwaliteit en de mooiste producten. Maar hiermee val je nog niet op tussen de horde aan commercials die mensen tot zich nemen.  Om op te vallen, moet jouw commercial het einddoel van de bezoeker duidelijk en helder weergeven. Het liefste in de eerste paar seconden. Oftewel, hoe ga jij het probleem van de kijker oplossen? Als je dat in een korte zin kan formuleren, dan heb je de kijkers aandacht te pakken. Die zin wordt de inhoud van jouw commercial. Daar kan je van alles omheen bedenken, maar het blijft de kern van de commercial.

De beleving van de kijker van jouw commercial

Probeer niet eindeloos te blijven hangen in de eigenschappen en kwaliteiten van jouw service of product, maar probeer in jouw videoproductie in de belevingswereld van de kijker te kruipen. Als je een kijker duidelijk kan  maken dat jouw bedrijf het antwoord biedt op hun vraag, dan heeft dat een enorm effect. De kijker kiest toch vaak met zijn gevoel. Dus als je weet aan te sluiten op de beleving van de kijker, dan zorgt dat er al gauw voor dat ze eerder geneigd zijn om van jou iets aan te nemen. Wil je dus meer verkoop en meer klanten, dan zal jouw commercial echt mee moeten in de beleving van de kijker. Dat is niet altijd even makkelijk, maar een geode videoproductie partij kan je helpen met het bedenken van een storyline voor jouw commercial die hier helemaal op aansluit.

Neem emotionele triggers op in jouw commercial

Bezoekers moet je aanzetten tot actie. Een goede manier om dit te doen is door middel van emotionele triggers. We zeiden het al eerder, de kijker kiest met gevoel. Mensen nemen geen beslissingen op basis van logica alleen. In plaats daarvan worden ze gedreven door emoties. Als mensen iets zien en daarop een sterke emotionele reactie zullen ze eerder geneigd zijn iets te doen. Je moet er dus voor zorgen dat jouw commercial een bepaald gevoel oproept bij de kijker. Als ze van jouw commercial een goed gevoel krijgen, dan zijn ze veel sneller geneigd om klant te worden.

Focus op voordelen, niet op kenmerken

We hebben het al even genoemd, maar focus je op de voordelen van jouw dienst, bedrijf of product en niet op de kenmerken en eigenschappen. Verspil geen tijd door te verklaren hoe geweldig jouw dienst is. In plaats daarvan, vertel de kijker hoe jouw bedrijf hun leven gaat verbeteren. Daar is de gemiddelde kijker namelijk naar op zoek. Die wil weten dat iets werkt en niet per sé waarom iets werkt. De kijker van jouw commercial moet het idee hebben dat jouw dienst of product hun leven gaat verbeteren.

Implementeer FOMO

Maak gebruik van FOMO, oftewel de angst om buitengesloten te worden. Dit kan een enorm effect geven om kijkers tot actie over te zetten. Laat zien wat mensen die wel gebruik maken van jouw bedrijf of product voor voordelen ervaren. De kijker heeft het gevoel dat ze iets mis lopen door niet van jouw dienst of product gebruik te maken. En dat zorgt er weer voor dat ze graag met jou in contact komen. Daardoor kan je de kijker makkelijker binden aan jouw bedrijf. Op die manier weet je de ervoor te zorgen dat de kijker van jouw commercial makkelijker klant wordt van jouw bedrijf.

Storytelling binnen de promotievideo

Als je het ons vraagt valt een goede of slechte video met goede storytelling. Een verhaal vertellen, daar pak je de aandacht van het publiek mee. En als je het goed doet dan blijft jouw video nog lang in de hoofden van mensen rond dwalen. Daarom vertellen we je graag de gouden tip voor goede storytelling. Het gaat er namelijk om dat je uniek bent. Dat is de meest krachtige tool die je in kan zetten bij het maken van jouw video!

Dus, wees uniek!

Dat klinkt in theorie erg simpel, maar het is makkelijk om in bepaalde clichés te vallen. Je wilt niet dat jouw video gewoon maar een video wordt. Tussen alle promotievideo’s moet de jouwe er met kop en staart bovenuit steken. Mensen moeten na het zien van jouw video het gevoel hebben dat ze iets gezien hebben wat ze nog niet kennen. Maak iets waar ze absoluut niet omheen kunnen, al zouden ze het willen. Zo grijp je pas echt de aandacht van jouw potentiële klant.

Wat maakt mijn bedrijf en dus mijn promotievideo uniek?

Gewoon maar het proces filmen of wat beelden van de bedrijfsvloer maken is niet voldoende om de aandacht te pakken. Dat jouw bedrijf een bepaald volume aankan of je net een mooie nieuw logo op jouw vrachtwagen hebt is niet genoeg. De meeste bedrijven hebben dat namelijk ook en hoewel het absoluut mooi en indrukwekkend is, zal dit niet de reden zijn dat mensen jou zullen onthouden. Ga bij jezelf ten rade, wat heeft mijn bedrijf wat andere soortgelijke bedrijven niet hebben? Wat maakt mij zo bijzonder in de markt dat mensen niet om me heen kunnen? Dat is namelijk het onderwerp dat je moet uitlichten in jouw promotievideo. Jouw unique selling point, oftewel USP.  

Drie tips voor jouw promotie video

Humor en emotie in je promotiefilm maken vaak het verschil tussen een goede video en een geweldige video. Houdt de promotiefilm kort en persoonlijk. Verplaats je volledig in de belevingswereld van jouw klant en ga na welk probleem jij voor hen gaat oplossen met jouw dienst of product. Bedenk vervolgens hoe je dit op een vlotte, humoristische en leuke manier kan vertellen. Mensen kijken graag naar persoonlijke verhalen waarin ze zich kunnen verplaatsen. En humor neemt vaak een drempel weg en maakt het voor jouw doelgroep interessanter om jouw video te delen met anderen waardoor je een groter bereik krijgt.

Tip 2: Maak gebruik van een duidelijke CTA en boodschap

Wat verwacht je van jouw kijker na het zien van de film? Wil je dat mensen de website bezoeken, door klikken naar een andere video of contact opnemen dan is het belangrijk om de video af te sluiten met een duidelijke CTA (Call To Action).  Een heldere boodschap is ook belangrijk. Dit hoeft niet altijd letterlijk verteld worden, maar houdt wel in je achterhoofd wat je met de video wilt bereiken. Als je een geweldige, persoonlijke promotiefilm hebt gemaakt, maar het niet duidelijk is wat het centrale punt van de video is, dan gaat de video niet leiden tot meer conversie. Voorkom te veel afleidingen en wees duidelijk naar jouw doelgroep.

Tip 3: Pak de aandacht in de eerste seconden

De eerste seconden van een video zijn cruciaal. Ga maar na: als je een nieuw persoon ontmoet, dan ben je de eerste paar seconden ook bezig het vormen van een indruk. En die indruk veranderd eigenlijk bijna nooit. Bij film is het precies hetzelfde. Je hebt 1 moment om de aandacht van je kijker te pakken en hen te overtuigen dat deze video hen verder gaat helpen. En dat moment ligt in de eerste 10 seconden. In dat tijdslot bepalen jouw klanten namelijk of ze het de moeite waard vinden om verder te kijken. Begin met een sterk, herkenbaar of opvallend beeld. Dat is genoeg reden om te blijven kijken.

Neem contact op

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook