Leer alles over het 3-H model! De mensen van Google weten als geen ander hoe ze het publiek moeten binden met zeer uiteenlopende soorten content. Dit is geen toeval of geluk, maar planning. Gelukkig voor ons waren de mensen in Silicon valley niet te beroerd om hun geheim aan ons te verklappen. Zo kunnen we jouw bedrijf sterker maken met hun 3H content model! Zoals je misschien al hebt gemerkt zijn er vele soorten videoproducties die je voor jouw bedrijf kan laten maken. Maar welke soort content is geschikt?

Wat is het 3H content model?
De 3 ‘H’s’ staan voor HERO, HUB en HELP. Deze drie categorieën vormen de basis van jouw marketing. Het 3H model gaat jou helpen om content strategisch in te zetten. Jaren geleden kwam Google met een model voor content-makers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden kanalen gigantisch. Door gebruik te maken van het model, is content makkelijk vooruit te plannen. Daarnaast kan je makkelijker een strategie bouwen als je weet welke content je nodig hebt en hoeveel van die content je straks ter beschikking hebt. Zie jouw bereik als een plant. Die groeit het beste met de juiste specifieke voeding, oftewel de beste content. Binnen het model zijn er drie soorten content om de bezoeker te helpen te inspireren en te verrassen. Laten we dus kijken wat het 3-H model voor jou kan betekenen!
Een losse productie binnen 1 van de categorieën van 3H, of een abonnement met onbeperkt alledrie de vormen content? Wat kies jij?
HELP content vormt de basis van jouw marketing
Help Content is content die je regelmatig maakt om je doelgroep te informeren, instructie te geven of vragen te beantwoorden. Alles begint met een goede basis zo ook je content planning. Het is daarom goed dat je de Contentkalender eerst vult met HELP content. Dit is nodig om de bezoeker te helpen met antwoord te vinden op de vragen die ze hebben. Dit wordt ook wel de stille kracht onder de content genoemd. Deze content gebruik je om terugkerende klanten en bezoekers te helpen bij het maken van hun keuzes, zodat ze tevreden blijven en misschien anderen wel aanzetten om bij jouw aan te kloppen. HELP content maakt klanten ambassadeurs van jouw bedrijf. Ze zijn immers goed geholpen en daardoor enthousiast, en dragen dat enthousiasme over aan anderen. Instructievideo’s, Event video’s en vacaturevideo’s vallen in deze categorie.
HUB content maakt mensen betrokken
Met de gemaakte HELP content heb je snel en doeltreffend de vragen van je doelgroep beantwoord. maar helaas is het zo dat dit niet automatisch betekend dat ze zich verbonden voelen met je merk, dienst of product. Maar hoe doe je dat dan, die verbondenheid of prikkel creëeren die ervoor zorgt dat bezoekers terug komen naar je website? Hub Content moet er voor zorgen dat je de doelgroep inspireert en uiteindelijk stimuleert om tot actie over te gaan. Het kan bijvoorbeeld gaan over een mooi project of een product dat je in de schijnwerpers zet. Hub content houdt de aandacht van jouw doelgroep vast zodat bezoekers en klanten terug blijven komen en verbonden blijven. Hierbij kan je denken aan Reclames, Promotie video’s, Testimonials of toffe How It’s Made video’s.
HERO content werkt voor jou!
Hero Content is bijzonder content. Hier neem je een, hooguit twee keer per jaar goed de tijd voor. Met als doel, het creëren van fans. Content die men graag aan doorstuurt naar vrienden of collega’s. Je doelgroep is al aardig goed geholpen met de HELP en HUB content en komt met enige regelmaat terug, dat is heel goed! Om het nog mooier te maken en je doelgroep nog meer te betrekken heb je HERO content nodig, de content waar iedereen het over heeft. Deze content zorgt voor bezoekers en is jouw grote doorbraak en introductie aan de buitenwereld. Het is het visitekaartje onder de video en vooral bedoeld voor mensen die jouw bedrijf nog niet kennen, maar wel zaken met jouw zouden kunnen en willen doen. Denk bijvoorbeeld aan een Corporate video, Commercial of Branded Content.