Je kan er niet meer omheen: TikTok. Iedereen heeft wel van het social media platform gehoord en het aantal gebruikers lijkt maar te blijven groeien. Genoeg kansen dus voor bedrijven om zichzelf ook daar te profileren. Maar hoe doe je dat? Daar leer je in dit blog alles over.
De kracht van TikTok voor jouw bedrijf!
In de wereld van marketing is TikTok als een komeet omhoog geschoten. In een tijd waarin sociale media een cruciale rol spelen in marketingstrategieën, is TikTok inmiddels een onmisbaar platform voor merken die streven naar groei en betrokkenheid. Met een groei van 400.000 nieuwe gebruikers in 2023 en een publiek dat breder is dan ooit tevoren, is TikTok een ongekende kans voor bedrijven om hun naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren en omzet te verhogen. Jouw bedrijf kan niet achterblijven als het om TikTok gaat. Maar waarom precies? Laten we duiken in de 4 redenen waarom jouw bedrijf TikTok niet mag negeren.
De kracht van cijfers: Korte video’s in de spotlight
Cijfers liegen niet! Uit recent onderzoek blijkt dat korte video’s het sociale medialandschap regeren momenteel. Maar liefst 56% van recent gepubliceerde video’s zijn korter dan twee minuten. Het is duidelijk dat de trend naar kort en krachtig gaat. En dat is niet voor niets: korte video’s behouden maar liefst 53% van hun kijkers tot het einde, vergeleken met slechts 37% voor langere video’s. Als je indruk wilt maken en de aandacht van je publiek wilt vasthouden, is het tijd om in te zetten op kort en pakkend.
De 4 redenen voor TikTok kort uitgelegd
Als bedrijf kan je echt niet meer om TikTok heen. Om je een idee te geven waarom, kan je hieronder de 4 belangrijkste redenen lezen om als bedrijf jezelf op TikTok te profileren.
1. Bouw een vertrouwensband op
TikTok is de speeltuin van Generatie Z, en jouw bedrijf kan er niet omheen. Door een sterke connectie op te bouwen met deze jonge doelgroep kun je vertrouwen winnen en loyaliteit opbouwen. Het is de perfecte manier om jouw merk te laten zien aan de volgende generatie consumenten. Het platform moedigt interactie en verbondenheid aan tussen gebruikers en creators, waardoor bedrijven snel een vertrouwensband kunnen opbouwen met deze doelgroep.
2. SEO-vriendelijkheid: volg de trends!
Het TikTok-algoritme past zich aan naar de voorkeuren van gebruikers, waardoor kwalitatieve content beter wordt verspreid. Door het gebruik van relevante hashtags vergroot je de zichtbaarheid van je video’s en trek je de juiste doelgroep aan. Het is belangrijk om trends te volgen, maar focus ook op specifieke hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf. Hoe meer jouw bedrijf gezien wordt, des te groter de kans dat je er klanten aan over houdt.
3. TikTok verhoogt je vindbaarheid
TikTok wordt steeds meer gebruikt als zoekmachine, dus het integreren van zoekwoorden in je content maakt je video’s beter vindbaar. Dit draagt bij aan naamsbekendheid, lead generatie dus meer werk voor jouw bedrijf. Als ze je eenmaal vinden op TikTok, is het een kleine stap naar je website. Onder jongere generaties wordt veel meer gezien en gezocht via TikTok, dus als je daar aanwezig bent, dan wordt je sneller door die doelgroep gevonden.
4. Val op tussen de massa
Een goed geoptimaliseerd TikTok-profiel met relevante content voor je doelgroep kan helpen om op te vallen tussen de massa. Je bent niet meer een van de vele, maar werpt jezelf op als marktleider en trendsetter. De keuze voor jouw bedrijf wordt daardoor een stuk aantrekkelijker. Zorg voor een duidelijke gebruikersnaam, informatieve bio en content die inspeelt op de behoeften en wensen van je klanten.
Social content trekt de aandacht
Je wilt natuurlijk de allermooiste bedrijfsfilm of brand film hebben. Maar het loont ook om daarnaast voor je social speciaal content te schieten, bijvoorbeeld voor TikTok of voor je Instagram reels. Dat is nou eenmaal waar een groot deel van je publiek ook zit. Social media is weer een heel ander speelveld dan bijvoorbeeld je website, een nieuwsbrief of een campagne. Hoe korter en flitsender jouw online video’s zijn, des te beter ze werken. Lengte, een duidelijke tone of voice en de aandacht trekken zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. De meeste mensen bekijken video online ook zonder geluid, dus zelfs daar kan je mee spelen.
Storytelling: het belang van een meeslepend verhaal
Een cruciaal aspect van effectieve korte video’s is het vermogen om een meeslepend verhaal te vertellen dat de kijker raakt en betrekt. Door storytelling te integreren in korte videocontent, kunnen merken emoties opwekken, verbinding maken met het publiek en hun boodschap op een memorabele manier overbrengen. Wat ook kan helpen is dat niet alles er te gelikt uit ziet. Authentieke content werkt het beste op deze platforms.
Meer lezen over videoproductie?
Impact van korte video’s: Meer bereik, meer betrokkenheid
Korte video’s zijn niet alleen effectief vanwege de afnemende aandachtsspanne van online kijkers, maar ze bieden ook een groter bereik en meer betrokkenheid bij het publiek. Door de snelle consumptie van informatie kunnen korte video’s snel viral gaan en een breed publiek bereiken. Mensen zijn sneller geneigd om korte vidoe’s met elkaar te delen en aan elkaar te laten zien. Je kan met deze content jouw product of dienst dus makkelijk onder de aandacht brengen.
Korte videoadvertenties: Maak impact in de eerste seconden
Het succes van korte videoadvertenties hangt sterk af van het vermogen om snel de aandacht van de kijker te trekken en hen te boeien in de eerste paar seconden. Door een duidelijke boodschap te integreren in de eerste momenten van de video, vergroot je de kans dat kijkers betrokken blijven en de boodschap begrijpen. Een goed begin is het halve werk. Wees in de eerste paar seconden treffend in je beelden en boodschap.
Reels als antwoord op TikTok: Korte, boeiende content op Instagram
Met de opkomst van TikTok heeft Instagram gereageerd door Reels te introduceren, een functie gericht op viral video’s en pakkende content. Reels biedt merken en bedrijven een platform om korte, boeiende video’s te delen met hun publiek. Ook hier is het format weer anders dan bij standard video. Het formaat wordt opeens verticaal, in 9:16. In de manier van filmen kan je hier al rekening mee houden, zodat alles wat belangrijk is goed op beeld komt. Ook kan je er bij Instagram voor kiezen om een vierkante video in te zetten voor in je gewone feed.
Conclusie
Nu weet je hopelijk alles over het gebruik van video op TikTok en kan je zo bepalen of dit platform voor jouw bedrijf interessant kan zijn. Mocht je willen sparren over jouw social media content, neem dan hier contact met ons op!