Waarom alleen een veiligheidsinstructie niet genoeg is

Veiligheid op de werkvloer begint bij duidelijke instructies. Toch blijkt dat een simpele handleiding of een veiligheidsinstructie vaak niet voldoende is om medewerkers echt veilig te laten werken. Het lezen van regels alleen betekent niet automatisch dat ze worden begrepen, onthouden of toegepast. Zeker bij projecten op open zee, of afgelegen plekken, is het vaak nodig om veilig te werken. Een Safety Campagne, versterlt met video’s, kan daarbij de uitkomst bieden. 

Windmills

Het belang van duidelijke instructies

Er zijn vaak veel regels en instructies die, vaak bij maritiem en offshore werk, dienen te worden gevolgd. Dit om de veiligheid van iedereen te kunnen waarborgen. Duidelijke instructies zijn cruciaal omdat ze:
  • Onzekerheid wegnemen: medewerkers weten precies wat er van hen verwacht wordt.
  • Risico’s minimaliseren: fouten ontstaan vaak door misverstanden of onduidelijkheid.
  • Consistent gedrag stimuleren: iedereen voert taken op dezelfde veilige manier uit.
Maar zelfs de duidelijkste tekst kan onvoldoende impact hebben. En folders en flyers blijven toch minder goed hangen dan je zou willen. Mensen verwerken informatie beter als ze deze zien gebeuren en ervaren in plaats van alleen lezen en bekijken. En daarom is video nou zo’n krachtige tool. Na het inzetten van een campagne wordt de veiligheid op de werkvloer automatisch verhoogd. Mensen staan weer op scherp en zijn alerter. Kijk hieronder naar de Safety Campagne die we maakten voor Jumbo Maritime om te zien hoe zo’n campagne eruit kan zien.

 

 

Krachtige, visuele video’s maken het verschil

Video’s zijn een effectief middel om veiligheidsinstructies tot leven te brengen. Ze laten zien hoe iets moet, niet alleen wat de regels zijn. Door te werken met visuele voorbeelden en realistische scenario’s:
  • Begrijpen medewerkers sneller wat er bedoeld wordt.
  • Wordt het makkelijker om informatie te onthouden.
  • Kunnen situaties in de praktijk beter worden toegepast.
Een goed gemaakte veiligheidsvideo kan bijvoorbeeld laten zien hoe een machine correct bediend wordt, welke persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zijn en wat de gevolgen kunnen zijn bij verkeerd handelen. Zo wordt theorie omgezet in praktijkervaring. Behalve de campagne voor Jumbo, maakten we ook een film die de regels aan boord duidelijk maakt. Zo weten alle medewerkers wat er verwacht wordt.

 

 

Conclusie

Een veiligheidsinstructie is een eerste stap, maar vaak niet genoeg om écht veilig gedrag te waarborgen. Duidelijke instructies, gecombineerd met krachtige, visuele video’s, zorgen ervoor dat medewerkers niet alleen lezen, maar ook begrijpen en onthouden wat er nodig is. Zo wordt veiligheid geen plicht, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de werkdag.
 
Wil je meer tips over hoe je veiligheid op de werkvloer zichtbaar en effectief maakt?
Bekijk dan ook ons andere artikel: In deze sectoren maakt veiligheid écht het verschil