Hoe scholen structureel video kunnen inzetten

De meeste scholen gebruiken video nu nog vooral ad hoc. Het gevoel dat er iets aan videomarketing gedaan moet worden is er wel, maar dit wordt meestal spontaan erbij gedaan. Denk aan een aftermovie van een open dag of een eenmalige testimonial van een student, snel opgenomen na een event. Leuk om te hebben, maar het levert vaak niet méér op dan een korte herinnering en een klein aandachtsmoment. Tegenwoordig verwachten leerlingen, studenten en ouders veel meer te kunnen zien van een school. Ze oriënteren zich online, vergelijken scholen en laten hun gevoel meewegen. Juist dan is video hét middel om continu zichtbaar te zijn en je verhaal krachtig neer te zetten.

“Video is geen bijzaak meer, maar een strategisch middel om onderwijs zichtbaar en aantrekkelijk te maken.”

 

Hogeschool Leiden

Waarom structureel inzetten van content werkt

Ad hoc video’s zijn vaak versnipperd en missen samenhang. Door video structureel in te zetten, bouw je aan herkenbaarheid, continuïteit en vertrouwen. Het maakt video niet langer een losse productie, maar een vast onderdeel van je communicatiestrategie.

  • Herkenbaarheid – consistent beeldmateriaal zorgt dat je school herkenbaar blijft.
  • Continuïteit – je laat steeds opnieuw van je horen, niet alleen tijdens open dagen.
  • Vertrouwen – door regelmatig verhalen te delen, voelen leerlingen en ouders zich meer verbonden met je school.

 

Van losse producties naar strategie

Bij QuickWorks geloven we dat video pas echt impact maakt als het onderdeel is van een strategie. Daarom bieden we het All-In contentabonnement. Daarmee krijg je niet alleen producties, maar een creatieve partner die structureel meedenkt over:

  • Jouw communicatiedoelen.
  • Welke formats het beste aansluiten bij je doelgroep.
  • Hoe video’s slim verspreid worden via social media, website en events.

En het mooiste: je hebt een vast team dat je school en je boodschap door en door leert kennen. Zo bouw je niet alleen losse video’s, maar een doorlopende contentlijn die écht resultaat oplevert. Het Stedelijk Gymnasium is al aan boord en merkt hoe fijn het is om altijd een creatieve videopartner naast zich te hebben. Ook hebbenw e voor het Rijnlands Lyceum in een jaar tijd videocontent geproduceerd, waaronder onderstaande commercial.

 

Formats die werken in het onderwijs

Welke soorten video’s passen goed in een structurele aanpak? Een paar voorbeelden:

  • Kennisclips – korte video’s waarin docenten complexe stof helder uitleggen.
  • Docent in de spotlight – laat zien wie er achter het onderwijs staan en wat hen drijft.
  • Studentverhalen – authentieke ervaringen die herkenbaar en overtuigend zijn.
  • Virtual tours – een online rondleiding door de school en faciliteiten.
  • Praktische how-to’s – van inschrijven tot toelating: verlaag de drempels voor nieuwe studenten.

Lees ook 5 manieren om video in te zetten in het onderwijs

Met vaste formats bouw je stap voor stap een rijke videobibliotheek die steeds opnieuw waarde heeft. Hieronder zie je een impressie van de Studiekeuze video’s die we voor de Hogeschool Leiden hebben gemaakt!

 

Conclusie

Video is geen luxe extraatje meer, maar een onmisbaar onderdeel van onderwijscommunicatie. Door het niet ad hoc maar structureel in te zetten, creëer je continuïteit, versterk je je merk en maak je onderwijs toegankelijker en aantrekkelijker.

Benieuwd hoe je dit concreet kunt aanpakken?

Neem contact met ons op en start met het bouwen van een podcast die écht werkt.